C++-manual | ||
---|---|---|
Förutgående | Nästa |
Detta kapitel går djupare in på hur strängar kan hanteras i C++. Datatypen string är mycket flexibel och tillåter många fler operationer än de vi hittills använt.
Vi har hittills använt string som en primitiv datatyp, men det är egenetligen frågan om en ganska avancerad klass. Redan av att man alltid måste inkludera headefilen <string> för att använda strängar berättar att det är någonting speciellt med string.
Vi kan tänka oss att string är en vektor av char, d.v.s. vanliga tecken. Förutom att den är en abstraktion av en teckenvektor innehåller klassen även diverse metoder och överlagrade operatorer (se Kapitel 21) som gör det enklare att manipulera och använda dem. För dem som använt normala C-strängar av typen char * är klassen string säkert en välkommen nyhet. Många av de vanligaste felen i gamla C-program härstammar från felaktig användning av C-strängar. Ofta är dessa fel fatala och svåra att lokalisera. Det rekommenderas att man använder string i nya program om man inte har tungt vägande skäl till att hålla fast vid C-strängar.
För att kunna använda string måste man alltså inkludera headerfilen <string>. Utan denna är klassen inte definierad.
Förutgående | Hem | Nästa |
Pekaren this | Skapa strängar |